Warning: array_pop() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/single-story.php on line 21
Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/single-story.php on line 24
01 The Color of Oil
Warning: Use of undefined constant - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/single-story.php on line 49
私は若い頃から、石油以前の世界と石油以後の世界を 歴史的に繋げる事が出来なかった。石油以前のクウェートの 生活は貧しく、街が全く開発されず、そして人々の収入源は真珠だけであった。真珠採り潜水夫、真珠商売、真珠船造り、真珠採り潜水夫の音楽や歌。実は私の祖父も真珠船上の歌い手だった。このようなアラビア湾の素朴な生活は千年以上も続いたと言われている。私たちは皆、真珠という名の神を崇拝していた。全ての思い、会話、仕事はその周辺に動いており、他の事は全部二の次と捉えられていた。
ところが20世紀の半ばに石油が登場し、その素朴な生活は二度と現れる事はなかった。過去が完全に消されてしまった。
侵略する宇宙人のように、石油は街を変え、異様な生活の仕方を生み出し、そして私達の体までも変貌させたのであった。
政府はメディアやミュージアムを使って、我々に歪んだ「文化」のイメージを売ろうとする。「これがあなた達の固有の文化形態、遺産、そしてアイデンティティーなのだ」と必死に国民を説得する。ただ、ディズニーランドのような安いロウで飾られたジオラマやフェイクな 遺跡村を見ると、その過去がもっと離れているように見え、まるで神話の世界に入ったかのようだ。
過去はある種のフィクションと化した。
外から見ると、私達はまるで歴史のない人々に見える。
それはもちろん虚言だが、 そう考える人を責める事はできないのだ。
なぜなら歴史はどこかへと飛んで行ってしまったからである。
私は最近、この歴史の断絶を少しでも治す方法を作り出そうとしている。
様々な側面から長く考えた末、プレ・オイルとポスト・オイルの一つのラディカルな繋げ方を創造した 。それは「色」だった。
実は真珠と石油は同じ色を持っている。それは玉虫色のようなダイクロイックカラーなのだ。この色を歴史のエッセンスとして想定できる。時代を渡って形を変えるが、アラビア湾の財産作りは今までずっとこの色に関わっていた。
現在私はこの色について研究をしており、それに関わる作品やテキストや神話を作っている。石油に価値がなくなった後でも、この色が一つの場所の象徴となり、未来に向かって生きていけるようになる。
ところが20世紀の半ばに石油が登場し、その素朴な生活は二度と現れる事はなかった。過去が完全に消されてしまった。
侵略する宇宙人のように、石油は街を変え、異様な生活の仕方を生み出し、そして私達の体までも変貌させたのであった。
政府はメディアやミュージアムを使って、我々に歪んだ「文化」のイメージを売ろうとする。「これがあなた達の固有の文化形態、遺産、そしてアイデンティティーなのだ」と必死に国民を説得する。ただ、ディズニーランドのような安いロウで飾られたジオラマやフェイクな 遺跡村を見ると、その過去がもっと離れているように見え、まるで神話の世界に入ったかのようだ。
過去はある種のフィクションと化した。
外から見ると、私達はまるで歴史のない人々に見える。
それはもちろん虚言だが、 そう考える人を責める事はできないのだ。
なぜなら歴史はどこかへと飛んで行ってしまったからである。
私は最近、この歴史の断絶を少しでも治す方法を作り出そうとしている。
様々な側面から長く考えた末、プレ・オイルとポスト・オイルの一つのラディカルな繋げ方を創造した 。それは「色」だった。
実は真珠と石油は同じ色を持っている。それは玉虫色のようなダイクロイックカラーなのだ。この色を歴史のエッセンスとして想定できる。時代を渡って形を変えるが、アラビア湾の財産作りは今までずっとこの色に関わっていた。
現在私はこの色について研究をしており、それに関わる作品やテキストや神話を作っている。石油に価値がなくなった後でも、この色が一つの場所の象徴となり、未来に向かって生きていけるようになる。
Ever since I was young, I have unable to link the world before oil in Kuwait to the world after oil. Life in Kuwait before oil was very poor, under developed and almost completely dependent on one industry: Pearls. Pearl diving, pearl trade, pearl boat building, music for pearl divers. Indeed, my own grandfather was a singer on a pearl diving boat. This rustic life on the coastal Arabian Gulf is said to have continued for thousands of years. It was said that we were all slaves of one master – Pearl. All thought, all conversation, all employment, turns on that one subject; everything else is merely by-game, and below even secondary consideration.
However, in the mid-20th century oil came into our world and wiped away this entire way of life forever. The past was effectively erased.
Like an alien invasion from outerspace, oil transformed our cities, our livelihoods, and even our bodies to a point of no return.
Local governments use their museums and media to “sell” a distorted version of this history as being distinctly ours; they may say this is your culture, this is your heritage, this is your identity. But because it is only animated by dioramas of wax figurines in Disney-esque fake heritage villages, it feels very distant, almost mythical.
The past has been rendered into fiction.
From the outside, it appears to many as if we have no history at all.
This is of course a lie, but I don’t blame those who feel that way.
For it feels like history has gone and disappeared somewhere.
I have been contemplating how to bridge this huge rupture caused by oil in the narrative of this place.
After much thought and deliberation, I found one radical link that can be applied to both the pre- and post-oil world: color.
I found that the color of pearls and oil comes from the same dichroic color spectrum. This color symbolizes the essence of the history of this place. The color of wealth production in the Gulf has always been the same, it just mutates over time and space.
I am developing extensive research of this color, and creating artworks and myths around it, so that it can live on in the future and articulate itself in our world even after oil has become worthless.
However, in the mid-20th century oil came into our world and wiped away this entire way of life forever. The past was effectively erased.
Like an alien invasion from outerspace, oil transformed our cities, our livelihoods, and even our bodies to a point of no return.
Local governments use their museums and media to “sell” a distorted version of this history as being distinctly ours; they may say this is your culture, this is your heritage, this is your identity. But because it is only animated by dioramas of wax figurines in Disney-esque fake heritage villages, it feels very distant, almost mythical.
The past has been rendered into fiction.
From the outside, it appears to many as if we have no history at all.
This is of course a lie, but I don’t blame those who feel that way.
For it feels like history has gone and disappeared somewhere.
I have been contemplating how to bridge this huge rupture caused by oil in the narrative of this place.
After much thought and deliberation, I found one radical link that can be applied to both the pre- and post-oil world: color.
I found that the color of pearls and oil comes from the same dichroic color spectrum. This color symbolizes the essence of the history of this place. The color of wealth production in the Gulf has always been the same, it just mutates over time and space.
I am developing extensive research of this color, and creating artworks and myths around it, so that it can live on in the future and articulate itself in our world even after oil has become worthless.
記事一覧
-
2020-summer-story
02│8月12日 台湾 -
2020-summer-story
01│8月5日 東京 -
2020-summer-story
00│公開予定 -
町田恵美
01│MAX PLAN 1970-1979 -
港千尋
02│瞬間建築 -
港千尋
01│長い橋 -
関川歩
01│南方以南 the Hidden South -
呂孟恂
00│プロフィール -
町田恵美
00│プロフィール -
関川歩
00│プロフィール -
港千尋
00│プロフィール -
瀬尾夏美
05│ふるさと -
ぬかつくるとこ
05│上木戸工作室 -
辻田美穂子
05│BRIDGE STORY05 -
辻田美穂子
04│BRIDGE STORY04 -
ぬかつくるとこ
04│コイケノオイケ -
瀬尾夏美
04│架空のまち|誰かに旅をしてもらう -
ぬかつくるとこ
03│しょうへいくんのプラバン工場 -
辻田美穂子
03│BRIDGE STORY3 -
瀬尾夏美
03│なくなったまちを訪ねて -
ぬかつくるとこ
02│とだのま -
辻田美穂子
02│BRIDGE STORY02 -
02│掘る形 -
瀬尾夏美
02│山の終戦を訪ねる -
キオ・グリフィス
01│文聞録~其の一 -
辻田美穂子
01│BRIDGE STORY01 -
ぬかつくるとこ
01│「ぬか つくるとこ」とは -
瀬尾夏美
01│陸前高田にて -
01│The Color of Oil -
瀬尾夏美
00│プロフィール -
00│プロフィール -
00│プロフィール -
キオ・グリフィス
00│プロフィール -
辻田美穂子
00│プロフィール -
ぬかつくるとこ
00│プロフィール -
ムーニー・スザンヌ
05│レジリエント・アーティスト -
齋藤彰英
05│《移動すること》構造線と塩の道 ⑤ -
大谷悠
05│現代都市のアジールと「あそび」のクオリティ -
大谷悠
04│都市の「あそび」に集まるひとたち——「日本の家」となかまたち -
舩木翔平
05│新しい日常を創り出すこと -
舩木翔平
04│野菜たちの作り方 -
原亜由美
05│記憶の居場所 -
仲宗根香織
05│小舟で漕いで行く -
太田エマ
04│#IAmaMigrant -
江上賢一郎
05│『流転しつつ根をはること -マレーシア、インドネシアの芸術・文化実践- 』 -
齋藤彰英
04│《移動すること》構造線と塩の道 ④ -
ムーニー・スザンヌ
04│猫の生活:下、上、間、後ろ、向こう -
太田エマ
03│70代以上の女性:どうやって働いてきたのでしょうか? -
江上賢一郎
04│都市の瓦礫から文化をつくる。(韓国) -
仲宗根香織
04│宇宙につながる歴史、光、写真 -
原亜由美
04│リトアニアとハワイ -
大谷悠
03│「公共空間」で「あそぶ」— 小倉城を攻め落とした話 -
ムーニー・スザンヌ
03│都市発展のオルタナティブ・タイムライン -
齋藤彰英
03│《移動すること》構造線と塩の道 ③ -
舩木翔平
03│畑の中の小さなお店から始まる出来事 -
江上賢一郎
03│台南の家族たち -
仲宗根香織
03│傷の想像力 -
原亜由美
03│照らされること -
ムーニー・スザンヌ
02│包含し、守り、分ける、壁 -
齋藤彰英
02│《移動すること》構造線と塩の道 ② -
大谷悠
02│産業遺産を「アート」で「あそぶ」— ドイツの衰退工業都市に「パラダイス」をつくった話 -
舩木翔平
02│街にヤギ -
太田エマ
02│アートとプレカリアート¹ -
原亜由美
02│土地と向き合う -
江上賢一郎
02│Alternative Asia 香港編(後編) -
仲宗根香織
02│生まれ変わる街を想像する力 -
齋藤彰英
01│《移動すること》構造線と塩の道 ① -
大谷悠
01│「空き家」と「あそび」— ライプツィヒ「日本の家」 -
舩木翔平
01│ニュータウンに残された奇跡の農村風景 -
ムーニー・スザンヌ
01│場所から場所へ移動する / As We Travel from Point to Point -
原亜由美
01│夏と記憶の欠片 -
太田エマ
01│パブリックと領域
場所を持つことはパブリックを不可能にするか? -
江上賢一郎
01│Alternative Asia 香港編(前編) -
仲宗根香織
01│秘密のない風景 -
ムーニー・スザンヌ
00│プロフィール -
舩木翔平
00│プロフィール -
大谷悠
00│プロフィール -
齋藤彰英
00│プロフィール -
仲宗根香織
00│プロフィール -
原亜由美
00│プロフィール -
太田エマ
00│プロフィール -
江上賢一郎
00│プロフィール
Warning: array_pop() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 19
Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 22
Warning: array_pop() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 19
Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 22
Warning: array_pop() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 19
Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 22
Warning: array_pop() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 19
Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, bool given in /home/users/2/abi0707/web/a-b-i.info/wp/wp-content/themes/abi/sidebar.php on line 22